Sök:

Sökresultat:

51 Uppsatser om Grammatisk utvecklingsnivć - Sida 1 av 4

Processningskapacitet och grammatisk förstÄelse

UtifrÄn en undersökning av femton andrasprÄksinlÀrare av svenska, diskuterar denna uppsatsrelationen mellan grammatisk nivÄ (processningskapacitet) i sprÄkproduktion, bedömd efterprocessbarhetsteorins hierarki över morfologiska och syntaktiska strukturer, och grammatiskförstÄelse, förstÄtt som metalingvistisk kompetens. Syftet Àr att undersöka om inlÀraresgrammatiska processningskapacitet i produktionen ligger pÄ samma nivÄ som förstÄelsen,eller om förstÄelsen kan ligga pÄ ett tidigare eller senare stadium.Undersökningen bestÄr av tre delar: bedömning av grammatisk nivÄ i fri skriftlig produktion,grammatikalitetsbedömningstest och enskilda intervjuer med informanterna. Resultatetvisar att produktion och förstÄelse ofta Àr pÄ samma hierarkiska nivÄ, men resultatet Àr inteentydigt. Det finns Àven indikationer pÄ att förstÄelse kan föregÄ produktion och enstaka exempelpÄ att produktion kan föregÄ förstÄelse. Intervjuerna visar ocksÄ att inlÀrarna i hög gradgör explicita hÀnvisningar till regler nÀr de förklarar grammatiska strukturer, men Àven att detfinns regler som inlÀrarna sjÀlva konstruerar..

Ett bröd ? tvÄ bröder? : En studie om nÄgra gymnasieelevers uppfattning om sambandetmellan grammatisk kompetens och kommunikativ kompetens iÀmnet moderna sprÄk tyska steg 1

Syftet med min studie var att belysa nÄgra gymnasieelevers syn pÄ sambandet mellan dengrammatiska kompetensen och den kommunikativa kompetensen i Àmnet moderna sprÄktyska steg 1.Jag genomförde en kvalitativ studie i form av en elevenkÀt dÀr frÄgestÀllningarna skulle gesvar pÄ vilken syn och erfarenhet nÄgra elever har i Àmnet tyska steg 1 nÀr det gÀllersambandet mellan den grammatiska kompetensen och den kommunikativa kompetensen.Resultatet av enkÀten visade att eleverna sÄg ett tydligt samband mellan grammatiskkompetens och kommunikativ kompetens. Den formella sprÄkliga kompetensen ansÄgs varaen framgÄngsfaktor för den egna sprÄkutvecklingen, bÄde nÀr det gÀller ambition ochmotivation samt viljan att kommunicera.En av utgÄngspunkterna till min studie var att den formella sprÄkliga kompetensen inteomnÀmns explicit i kursplanen. Studiens resultat visar en tydlig koppling mellan den allsidigakommunikativa kompetensen enligt kursplanen och elevers önskan om att fÄ bÀttreförutsÀttningar för att uppnÄ dessa fÀrdigheter genom grammatisk kompetens. I ett störreperspektiv bidrar följaktligen grammatisk kompetens till att uppnÄ en ökad grad avkommunikativ kompetens.Med stöd av undersökningens resultat samt forskningen och litteraturen kringsprÄkprocessning anser jag att grammatisk kompetens Àr av stor betydelse nÀr det gÀller attuppnÄ kommunikativ kompetens i tyska. Tyskans grammatik bygger pÄ markerade struktureroch avsaknaden av adekvat grammatisk kompetens leder till osÀkerhet, missuppfattningar ochfrustration som stör eller förhindrar att meningsfull kommunikation kan ske.

Svensk normering av TROG-2 för Äldrarna 6-8 Är samt undersökning av sambandet mellan grammatisk sprÄkförstÄelse och narrativförstÄelse

The purpose of this study was to collect Swedish norm data for theTest for Reception of Grammar Version 2 (TROG-2) for children aged 6;0-7;11 years. Since TROG-2 should be administered with an increasing degreeof difficulty, the study sought to determine the necessity of altering the orderof the blocks for the Swedish version of the test. An additional aim was toexamine the relationship between grammatical and narrative comprehension,the latter examined through, somewhat modified, tasks developed by Bishopand Adams (1992). 160 children from Göteborg participated. The resultsshowed that the order of the blocks needs to be altered to maintain anincreasing degree of difficulty for Swedish children.

Motivation, attityd och sjÀlvbild i förhÄllande till lÀsning : En enkÀtstudie med elever i Ärskurs 4.

UtifrÄn en undersökning av femton andrasprÄksinlÀrare av svenska, diskuterar denna uppsatsrelationen mellan grammatisk nivÄ (processningskapacitet) i sprÄkproduktion, bedömd efterprocessbarhetsteorins hierarki över morfologiska och syntaktiska strukturer, och grammatiskförstÄelse, förstÄtt som metalingvistisk kompetens. Syftet Àr att undersöka om inlÀraresgrammatiska processningskapacitet i produktionen ligger pÄ samma nivÄ som förstÄelsen,eller om förstÄelsen kan ligga pÄ ett tidigare eller senare stadium.Undersökningen bestÄr av tre delar: bedömning av grammatisk nivÄ i fri skriftlig produktion,grammatikalitetsbedömningstest och enskilda intervjuer med informanterna. Resultatetvisar att produktion och förstÄelse ofta Àr pÄ samma hierarkiska nivÄ, men resultatet Àr inteentydigt. Det finns Àven indikationer pÄ att förstÄelse kan föregÄ produktion och enstaka exempelpÄ att produktion kan föregÄ förstÄelse. Intervjuerna visar ocksÄ att inlÀrarna i hög gradgör explicita hÀnvisningar till regler nÀr de förklarar grammatiska strukturer, men Àven att detfinns regler som inlÀrarna sjÀlva konstruerar..

"Jag lÀser mycket, jag lÀser bra" : En studie kring hur elever i Ärskurs 2 ser pÄ och upplever den egna lÀsningen och lÀsprocessen.

UtifrÄn en undersökning av femton andrasprÄksinlÀrare av svenska, diskuterar denna uppsatsrelationen mellan grammatisk nivÄ (processningskapacitet) i sprÄkproduktion, bedömd efterprocessbarhetsteorins hierarki över morfologiska och syntaktiska strukturer, och grammatiskförstÄelse, förstÄtt som metalingvistisk kompetens. Syftet Àr att undersöka om inlÀraresgrammatiska processningskapacitet i produktionen ligger pÄ samma nivÄ som förstÄelsen,eller om förstÄelsen kan ligga pÄ ett tidigare eller senare stadium.Undersökningen bestÄr av tre delar: bedömning av grammatisk nivÄ i fri skriftlig produktion,grammatikalitetsbedömningstest och enskilda intervjuer med informanterna. Resultatetvisar att produktion och förstÄelse ofta Àr pÄ samma hierarkiska nivÄ, men resultatet Àr inteentydigt. Det finns Àven indikationer pÄ att förstÄelse kan föregÄ produktion och enstaka exempelpÄ att produktion kan föregÄ förstÄelse. Intervjuerna visar ocksÄ att inlÀrarna i hög gradgör explicita hÀnvisningar till regler nÀr de förklarar grammatiska strukturer, men Àven att detfinns regler som inlÀrarna sjÀlva konstruerar..

Grammatisk sprÄkförstÄelse vid fyra Är - testar vi det vi tror? : En jÀmförande studie av tvÄ grammatiska sprÄkförstÄelsetest

Det har gjorts mÄnga studier kring barns sprÄkproduktion medan kunskaperna om hur och nÀr förstÄelsen utvecklas Àr mindre. Forskare Àr eniga om att förstÄelsen i stort föregÄr produktionen Àven om vissa grammatiska strukturer produceras innan barnet har en full förstÄelse för dem. Att testa sprÄkförstÄelse Àr svÄrt dÄ barnet behöver utföra nÄgon form av handling för att visa vad det förstÄr. Syftet med denna studie Àr att jÀmföra tvÄ grammatiska förstÄelsetest, Nya SIT och TROG-2, dels resultatmÀssigt och dels innehÄllsmÀssigt. Sjuttiosex fyraÄriga barn, ensprÄkiga med svenska som förstasprÄk och flersprÄkiga, testades med bÄda testen.

Ordkunskap och grammatisk förstÄelse. : En studie i sprÄkfÀrdighet hos immigranter med stöd i processbarhetsteorin och frekvensordtest.

Sammandrag  I denna uppsats har grammatiskt processande och receptiv ordförstÄelse hos immigranter med svenska som frÀmmande sprÄk analyserats. Syftet har varit att undersöka om det finns nÄgon skillnad mellan immigranter som lÀser pÄ Svenska för invandrare (sfi) nivÄ 3C och Svenska som andrasprÄk 1 pÄ gymnasiet (SVA) vad gÀller deras processbarhetsnivÄ och receptiva ordförstÄelse. Syftet med arbetet har ocksÄ varit att analysera huruvida vi kan se en tydlig korrelation mellan PT-nivÄ och den receptiva ordförstÄelsen nÀr man analyserar de enskilda individernas resultat. Tio informanter frÄn tvÄ olika undervisningsgrupper i Svenska för invandrare nivÄ 3C samt Svenska som andrasprÄk 1 har valts ut för en jÀmförande analys. Pienemanns processbarhetsteori (1998) har anvÀnts för att analysera informanternas processbarhetsnivÄ.

Sambandet mellan Theory of Mind, sprÄkliga förmÄgor och exekutiva funktioner hos barn i treÄrsÄldern

Barns fem första levnadsĂ„r prĂ€glas av en omfattande utveckling av sprĂ„kliga förmĂ„gor och exekutiva funktioner, vilka Ă€r fĂ€rdigheter som visat sig ha en stor pĂ„verkan pĂ„ hur barn utvecklar förstĂ„else för sina egna och andras tankar, det vill sĂ€ga deras Theory of Mind. En central aspekt inom forskning har varit att undersöka hur förmĂ„gorna samvarierar vid olika Ă„ldrar.Syftet i föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan Theory of Mind, sprĂ„kliga förmĂ„gor och exekutiva funktioner hos barn i tre Ă„rs Ă„lder med typisk utveckling. Av intresse var Ă€ven att undersöka om det förelĂ„g skillnader i resultat mellan pojkar och flickor samt om de del-tagande barnens demografiska förhĂ„llanden vad gĂ€ller antal Ă€ldre och/eller yngre syskon, socio-ekonomisk status och vuxenkontakt pĂ„verkade de deltagande barnens Theory of Mind.Totalt medverkade 30 barn med typisk utveckling, varav 16 var flickor och 14 var pojkar. Åldersanpassade testmaterial anvĂ€ndes för att undersöka Theory of Mind, grammatisk förmĂ„ga, semantisk förmĂ„ga, kognitiv flexibilitet, arbetsminne och fonemdiskrimination. Den demografiska informationen inhĂ€mtades i form av en enkĂ€t som förĂ€ldrarna fick fylla i.Resultatet indikerar att treĂ„riga barns förmĂ„ga att hantera och förstĂ„ Theory of Mind-uppgifter samvarierar med bĂ„de grammatisk förmĂ„ga och kognitiv flexibilitet.

Kan man synliggöra skriftlig grammatisk kompetens? : En explorativ studie av godkÀnda texter i Nationellt prov Sfi C

Studien syftar till att förtydliga och konkretisera den skriftliga kommunikativa, grammatiska kompetens man kan förvÀnta sig och krÀva av deltagare, som gÄtt studievÀg 2, för att bli godkÀnda. Den hÀr studien, ett explorativt arbete, synar skriftlig förmÄga pÄ studievÀg 2 kurs C, eftersom det Àr en nivÄ för sprÄklig basfÀrdighet, som inte alltid Àr sÄ lÀtt att uppnÄ. Jag Àr intresserad av vad eleverna Ästadkommer i texter, som Àr bedömda och betygssatta, som E eller D, av andra inom Sfi- verksamheter i Stockholmsregionen.Genom att studera godkÀnda elevtexter frÄn Nationella Provet kurs C, fÄr jag syn pÄ exempel av den sprÄkliga förmÄga som kan förvÀntas av eleverna pÄ den kursen. Texterna bör kunna ge ledtrÄdar till att konkretisera den sprÄknivÄ eleverna befinner sig pÄ och förtydliga kunskapskravens formulering. Vilka sprÄkliga kÀnnetecken finns i elevtexterna? Hur kan skriftlig kommunikativ kompetens synliggöras?    Trettio texter med en uppgift att berÀtta om en personlig hÀndelse, ingÄr i studien.

"Du har ett rikt och varierat sprÄk!" : En studie om huruvida grammatisk textanalys kan tillföra skrivundervisning och bedömning ytterligare dimensioner

Forskning har visat att godkÀnda elevtexter ofta underkÀnns av objektiva bedömare. En allmÀn uppfattning Àr Àven att lÀrare ofta tenderar ge otydliga kommentarer i elevtexter, vilka inte preciserar elevens utvecklingsomrÄden. VÄrt syfte var mot denna bakgrund att undersöka om en grammatikanalys kunde fungera som bedömningsunderlag och att analysen kunde precisera textens styrkor och svagheter. Genom ett samarbete med tvÄ skolor samlade vi, under höstterminen 2011, in och analyserade totalt tio betygsatta elevtexter frÄn elever i Ärskurs nio. I vÄr grammatikanalys analyserade vi elevtexternas nominalkvot, nominalfraser, fundament, bisatser och satsförkortningar.

Vetenskapligt skrivande i skolan : En studie av gymnasieelevers bruk av grammatiska metaforer

Syftet med denna underso?kning a?r att beskriva och ja?mfo?ra gymnasieelevers vetenskapliga skrivande med avseende pa? grammatisk metafor (GM). Genom anva?ndning av GM uttrycks betydelser pa? ett ?icke-typiskt? sa?tt. Detta sker exempelvis vid nominalisering av process, da?r verb (ex: anva?nda) uttrycks med substantiv (ex: anva?ndning).

Theory of mind, sprĂ„kliga förmĂ„gor och ickeverbal intelligens hos barn mellan tre och fyra Ă„rs Ă„lder : ÖversĂ€ttning och validering av Theory of Mind Scale

Theory of mind Àr att kunna tillskriva andra mÀnniskor mentala tillstÄnd som förklarar deras beteenden. Dessa mentala tillstÄnd kan röra sig om uppfattningar, intentioner eller kÀnslor.    Theory of Mind Scale Àr en bedömningsskala utformad av Wellman och Liu (2004), som undersöker olika nivÄer av theory of mind. Theory of Mind Scale Àr uppbyggd i skalsteg med stigande svÄrighetsgrad. Syftet med föreliggande studie var att översÀtta Theory of Mind Scale frÄn engelska till svenska samt validera bedömningsskalan för barn mellan 3 och 4 Är. Studien syftade Àven till att se om det fanns ett samband mellan dessa barns förmÄga till theory of mind, impressiva grammatiska förmÄga och impressiva ordförrÄd.      Valideringen i föreliggande studie visade att skalstegen i den amerikanska originalversionen av Theory of Mind Scale var applicerbara pÄ barnen i föreliggande studie, med undantag för den sista uppgiften.

Uppföljning och analys av flersprÄkiga elevers andrasprÄksutveckling

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka grammatiska strukturer i andrasprÄksutvecklingen som Àr mest relevanta vid bedömning av elevtexter pÄ gruppnivÄ. Resultaten i studien bekrÀftar att det Àr möjligt att följa grammatisk utveckling genom att fokusera pÄ utvalda grammatiska strukturer. En jÀmförelse av de resultat som framkommer genom bedömningsmaterialet performansanalys och resultaten i det i studien framtagna bedömningsmaterialet visar att informationen gÀllande de utvalda strukturerna överensstÀmmer. Performansanalys anvÀnds vid bedömning av individuell sprÄkutveckling medan det i studien framtagna bedömningsmaterialet kan anvÀndas för screening/bedömning av elevergruppers utveckling..

LatinlÀrarmetodik : En studie av nÄgra latinlÀrares metoder för att lÀra ut grammatik

Uppsatsen grundar sig pÄ mina funderingar kring Àmnesplanens syfte för Àmnet latin med allmÀnsprÄkkunskap och hur det kan nÄs, speciellt med avseende pÄ vad elever mÄste lÀra sig för attkunna sÀgas ha nÄtt kursplanens mÄl att ?kunna förstÄ texter pÄ latin?. För att fÄ ökad klarhet idetta har jag genomfört studiebesök pÄ ett antal gymnasieskolor, dÀr har jag observerat lektioneroch intervjuat lÀrare. Jag fann att flertalet lÀrare som ett led i ordinarie kursplanering arbetar medgrammatik enligt vedertaget mönster och traditionell grammatisk terminologi och att flera lÀrarelÄter eleverna möta sÄvÀl lÀrobokstexter som originaltexter i form av exempelvis klassisk poesieller bibellatin. Valet av litteratur och metodik som anvÀnds förefaller mig vara adekvata för attnÄ det sprÄkliga kursmÄlet med tanke pÄ den tid som stÄr till buds pÄ A- och B-kurs..

Betyg pÄ sin muntliga grammatik? : Sambandet mellan grammatisk utvecklingsnivÄ och betyg pÄ det muntliga nationella provet i SVA1

I den ha?r underso?kningen tittar jag na?rmare pa? hur ordet hen anva?nds i interaktioner pa? Twitter. Jag fra?gar mig i vilka sammanhang och om vem som hen kan anva?ndas i dessa konversationer. Vad tycks gynna eller begra?nsa anva?ndningen av hen? Ha?r a?r jag, fo?rst och fra?mst, intresserad av att se pa? hur olika typer av normer kring ko?n och sexualitet kan ta?nkas pa?verka anva?ndningen, och vilka sa?dana normer som a?r relevanta i konversationerna.Fo?r att go?ra detta anva?nder jag mig av metoden Membership categorization analysis.

1 NĂ€sta sida ->